اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

آلودگی هوای تهران

تنها ۴۳ درصد از خودروهای شخصی که در تهران تردد می کنند،کاتالیست دارند و۵۷ درصد آن­ها بدون کاتالیست هستند این درحالی است که ۹۲ درصد انتشار آلایندگی خودروهای سواری درتهران ناشی از تردد همین خودرو ها است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نتایج بررسی های واحد پایش این شرکت نشان می دهد ۵۷ درصد از ناوگان خودروهای شخصی سواری در تهران فاقد کاتالیست هستند. کاتالیست فیلتر و در واقع تجهیزاتی است که روی اگزوز خودروها نصب می شود و هیدروکربن‌های نسوخته که از موتور خارج می‌شوند را به آب و دی اکسید کربن تبدیل می‌کند. طول عمر مفید کاتالیست ها بسته به انواع آنها در حدود ۸۰ هزار کیلومتر است و پس از آن باید تعویض شود. این در حالی است که در ایران دارندگان خودروهای شخصی پس از به پایان رسیدن عمر کاتالیست‌ها نسبت به تعویض آن اقدام نمی کنند.

واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوا، در گزارشی میزان انتشار آلاینده‌ها در خودروهای دارای کاتالیست و بدون آن را مقایسه کرده است. نتایج این بررسی تطبیقی نشان می‌دهد یک خودروی بدون کاتالیست حدود ۱۰ برابر یک خودروی مجهز به کاتالیست آلاینده مونوکسید کربن را در هوا منتشر می‌کند.

مهندس حسین شهبازی کارشناس بخش سیاهه انتشار و پیش بینی آلودگی هوا در این باره گفت: خودروهایی که کاتالیست ندارند یا کاتالیست آنها از کار افتاده است چند برابر یک خودروی مجهز به کاتالیست آلاینده تولید می‌کنند. بررسی ها نشان می دهد یک خودروی بدون کاتالیست حدود ۳ برابر بیشتر ذرات معلق وارد هوا می‌کند.

به گفته وی، در مجموع سهم خودروهای بدون کاتالیست از کل انتشار آلایندگی خودروهای شخصی ۹۲ درصد براورد شده در حالی که تنها ۵۷ درصد از کل ناوگان خودروهای شخصی شهر تهران را تشکیل می ­دهند.

اهمیت نصب کاتالیست روی همه خودروهای سواری شهر تهران زمانی بیشتر روشن می شود که به نمودارهای زیر نگاه کنید. نمودارهایی که نشان می دهد خودروهایی که کاتالیست از روی آنها باز شده یا از کار افتاده است چه سهم تعیین کننده ای در آلودگی هوای تهران دارند.

یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳  

مطالب مرتبط :

 ۳میلیون خودروی فاقد کاتالیست درتهران/کاهش۹۰ درصدی آلاینده ها با کاتالیست

تردد 50 هزار خودرو فرسوده در تهران/ توقیف خودروهای دودزا

شماره گذاری خودروهای با استاندارد پایین باید متوقف شود

برخورد شدید پلیس با خودروهای دودزا/جریمه 300 هزار ریالی و فک پلاک

نخستین فیلترهای دوده برای کاهش آلودگی هوا وارد ایران شد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.